گرمای بیش از حد می تواند باعث شود که فن ها سریع تر و مداوم کار کنند که به طور بالقوه می تواند به اجزای داخلی آسیب برساند و عملکرد لپ تاپ را کاهش دهد. ممکن است لپ تاپ شما دارای یک یا چند فن باشد تا اجزای داخلی را خنک نگه دارد. در شرایط کاری عادی، طبیعی است که یک کامپیوتر مقدار مناسبی گرما تولید کند و بسته به استفاده گرم شود. اما فن هایی که به سرعت به چرخش خود ادامه می دهند و صداهای بلند غیر عادی تولید می کنند ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشد. با ما همراه باشید تا دلایل احتمالی خرابی یا سرو صدای زیاد فن را بررسی کرده نحوه تعمیر فن لپ تاپ دل را بیاموزید.

تماس مستفیم با نمایندگی دل

تعمیر فن لپ تاپ دل

علت خرابی فن لپ تاپ دل

دلایل رایج کار نکردن فن‌ها، صدای غیرعادی یا بلند فن و یا داغ شدن بیش از حد، عبارتند از:

  • فن ها یا دریچه های هوای مسدود شده
  • تجمع گرد و غبار روی دریچه ها یا فن ها
  • تهویه ناکافی
  • آسیب فیزیکی فن
  • قدیمی بودن بایوس و درایورهای دستگاه

راهکارهایی برای تعمیر فن لپ تاپ دل

برای تعمیر فن لپ تاپ دل باید مراحل عیب یابی زیر را دنبال کنید:

دریچه های هوا را بررسی و تمیز کنید

یکی از شایع ترین دلیل خرابی فن در لپ تاپ که منجر به تعمیر فن لپ تاپ دل میشود مسدود شدن دریچه‌های هوا است. مسدود شدن دریچه‌های هوا می‌تواند با محدود کردن جریان هوا باعث مشکلات جدی در عملکرد شود، این می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد پردازنده، حافظه سیستم (RAM) و سایر سخت‌افزارها شود که ممکن است منجر به خرابی بالقوه سخت‌افزار شود.

گرمای بیش از حد همچنین می تواند باعث کاهش قابل توجه عملکرد شود؛ زیرا اکثر پردازنده ها به طور خودکار سرعت پردازنده را کاهش می دهند تا مشکلات مربوط به گرما را جبران کنند. ممکن است یکی از دلایل اینکه چرا فن لپ تاپ صدا میدهد این باشد که رایانه تا حد امکان کارآمد نیست ویا دریچه های هوا مسدود شده است.

تعمیر وب کم لپ تاپ دل + آیا باید حتما وب کم را تعویض کنیم؟
خواندن

مهم است که از تجمع گرد و غبار در رایانه خود جلوگیری کنید و از تهویه مناسب برای کمک به کاهش گرما اطمینان حاصل کنید. تجمع پرز و گرد و غبار از جریان هوا در اطراف پره های خنک کننده جلوگیری می کند و باعث می شود که فن بیشتر کار کند.

نکات قابل توجه:

  • قبل از استفاده از هوای فشرده برای تمیز کردن لپ تاپ، سیستم خود را خاموش کنید و کابل برق یا آداپتور برق متناوب را جدا کنید. دستورالعمل های کنار دستگاه هوای فشرده را دنبال کنید، استفاده نادرست از هوای فشرده می تواند به لپ تاپ شما آسیب برساند. معمولا چون افراد این دستگاه را در منزل ندارند میتوانید از خدمات تعمیرات لپ تاپ دل استفاده کنند.
  • دستکاه باد را با فاصله از فن و سیستم کولینگ لپ تاپ بگیرید. نزدیک کردن بیش از حد میتواند منجر به آسیب زدن به پره های فن شود.ترجیحا فن لپ تاپ را با دست به صورت ثابت نگه دارید.در سرویس و  تعمیر فن لپ تاپ دل این دستگاه بسیار کارساز و کاربردی است.

نحوه تمیز کردن دریچه های هوا در لپ تاپ دل

  1. لپ تاپ را خاموش کن.

2.دریچه های هوای لپ تاپ Dell را از نظر گرد و غبار یا زباله بررسی کنید. دریچه های هوا بسته به مدل لپ تاپ ممکن است در مکان های مختلفی قرار گیرند.

3.از یک دستکاه هوای فشرده برای حذف گرد و غبار یا زباله از دریچه های هوا، فیلترهای گرد و غبار (در صورت وجود) و پره های فن خنک کننده استفاده کنید.

     توجه:

  • توصیه می شود فقط از دستکاه هوای فشرده استفاده کنید. از جاروبرقی یا سشوار استفاده نکنید. جاروبرقی ها و سشوارها باعث ایجاد استاتیک می شوند و ممکن است به قطعات الکترونیکی و الکتریکی داخل رایانه شما آسیب برسانند.
  • سعی نکنید با استفاده از دهان گرد و غبار را فوت کنید. رطوبت می تواند صدمات جبران ناپذیری به قطعات الکترونیکی و الکتریکی داخل کامپیوتر وارد کند.بعضا دست بردن بدون تخصص به فن و سیستم کولینگ شما را مجبور به تعویض فن لپ تاپ دل میکند.

تعمیر فن لپ تاپ دل

 

4.برای جلوگیری از بروز مشکلات گرمای بیش از حد، لپ تاپ را در وضعیت عمودی و روی یک سطح سخت یا محکم نگه دارید و فضای کافی را در اطراف دریچه های هوا ایجاد کنید.

تهویه مناسب برای فن لپ تاپ Dell را فراهم کنید

اگر فن لپ تاپ شما مدام کار می کند و صداهای عجیب و غریب می دهد این می تواند به سبب عدم وجود تهویه مناسب باشد. برای جلوگیری از به مشکل خوردن فن و نیاز به تعمیر فن لپ تاپ دل، تهویه مناسب برای گردش بهتر هوا در خارج و داخل لپ تاپ مهم است. تهویه کافی می تواند به فن های لپ تاپ کمک کند تا عملکرد موثری داشته باشند و همچنین طول عمر آنها را افزایش دهد. همچنین می‌توانید رایانه را در اتاق سردتری در خانه یا محل کار خود قرار دهید که می‌تواند به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد رایانه کمک کند.

تعمیر لپ تاپ دل در محل با گارانتی معتبر
خواندن

احتیاط: قرار دادن لپ‌تاپ بر روی تشک، فرش و پتو یا سطوح نرم دیگر می‌تواند دریچه‌های هوا را مسدود کند و ماندن آن برای مدت طولانی می‌تواند منجر به گرمای بیش از حد سریع شود.

تست تشخیص سخت افزاری را برای عیب یابی فن اجرا کنید

کارشناسان نمایندگی دل معتقدند برای تعیین اینکه آیا فن لپ تاپ Dell شما با مشکل سخت افزاری مواجه است یاخیر، توصیه می شود ابتدا یک تست تشخیصی سخت افزاری را روی رایانه خود انجام دهید. دل هم عیب یابی یکپارچه و هم آنلاین را ارائه می دهد. تست تشخیصی سخت افزار Dell SupportAssist یا ePSA به بررسی درست کارکرد دستگاه های سخت افزاری کمک می کند.

انجام تست تشخیص فنی برای تعمیر فن لپ تاپ دل

  • کامپیوتر Dell خود را مجددا راه اندازی کنید.
  • هنگامی که لوگوی دل ظاهر شد، کلید F12 را فشار دهید تا وارد منوی بوت یکباره (One-time Boot Menu) شوید.
  • از کلیدهای جهت دار برای انتخاب Diagnostics استفاده کنید و کلید Enter را در صفحه کلید فشار دهید.
  • دستورات روی صفحه را دنبال کنید و برای تکمیل تشخیص به سوالات به درستی پاسخ دهید.
  • اگر تست ناموفق بود، مطمئن شوید که کد خطا و کد اعتبار سنجی را یادداشت کنید.

در رابطه با تعمیرات فن لپ تاپ دل برای اطلاعات در مورد نحوه جستجوی کد خطا برای دریافت راهنمایی بیشتر، به مقاله پایگاه دانش Dell، جدول مرجع ePSA، کدهای خطای PSA و مراحل عیب‌یابی (سری 2000-0NNN) مراجعه کنید.

اگر عیب‌یابی Dell ePSA و سایر مراحل عیب‌یابی دلیل مشکل فن را مشخص نکرده است، توصیه می‌کنیم با استفاده از Dell SupportAssist یک بررسی سخت‌افزاری را اجرا کنید. تست عیب‌یابی Dell SupportAssist به شما کمک می‌کند مشکل را عیب‌یابی کرده و رفع خودکار را دریافت کنید.

تعمیر فن لپ تاپ دل

بایوس و درایورهای دستگاه را جهت عیب یابی فن به روز کنید

اگر فن لپ تاپ شما بیش از حد کار می کند و سیستم داغ می کند یک راه حل تعمیر فن لپ تاپ دل می تواند به روز رسانی بایوس و درایورهای لپ تاپ باشد.

Dell Technologies به‌روزرسانی درایورهای دستگاه و بایوس را به عنوان بخشی از چرخه به‌روزرسانی برنامه‌ریزی‌شده توصیه می‌کند. به‌روزرسانی‌های درایورهای دستگاه و بایوس ممکن است شامل بهبودهایی یا تغییراتی باشند که به به روز نگه داشتن نرم‌افزار سیستم شما و سازگاری با سایر ماژول‌های رایانه (سخت‌افزار و نرم‌افزار) و همچنین افزایش پایداری کمک می‌کند.

ارتقا هارد لپ تاپ دل با SSD
خواندن

توصیه می شود برای اطمینان از عملکرد بهینه فن ها در لپ تاپ خود، درایورهای دستگاه را نصب کنید:

  • بایوس
  • درایور چیپست
  • درایور کارت گرافیک (GPU).

تعویض فن لپ تاپ dell

تعویض فن لپ تاپ دل

اگر سر و صدای غیر عادی فن لپ تاپ یا داغ کردن لپ تاپ با کمک هر کدام از روش‌های ذکر شده در بالا برطرف نشد، این می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل سخت افزاری نظیر شکسته شدن یا از کار افتادن کامل فن باشد؛ در این حالت برای تعمیر فن لپ تاپ باید اقدام به تعویض یا تعمیر قطعه کنید و باید به یک تعمیر کار مراجعه کنید.

هزینه تعویض و یا تعمیر فن لپ تاپ دل

باید بدانید که تعیین رقم دقیق هزینه تعویض یا تعمیر فن لپ تاپ دل کار دشواری است و بسته به مدل لپ‌تاپ، وسعت مشکل، اورجینال بودن یا نبودن قطعه تعویضی و دستمزد تعویض یا تعمیر در تعمیرگاهی که مراجعه کرده اید، متغییر خواهد بود.

تعمیر فن لپ تاپ دل را به ما بسپارید

درست کار کردن فن لپ تاپ در کارآیی و طول عمر سیستم نقش تعیین کننده دارد. اگر لپ تاپ شما همیشه داغ است و یا فن آن صداهای عجیب و غریب می دهد، بهتر است به فکر تعمیر آن باشید.

تعمیر فن لپ تاپ دل همیشه هم کار سختی نیست. در مطلب بالا مراحل عیب یابی و رفع عیب فن لپ تاپ دل را به ‌تفصیل خدمتتان شرح دادیم. در صورتی که به هر دلیلی نتوانستید مشکل فن لپ تاپ دل را برطرف کنید میتوانید به نمایندگی مرکزی دل مراجعه کنید. کارشناسان با تجربه و مجرب این آمادگی را دارند تا ایرادات فن لپ تاپ شما را برطرف کنند و در صورت نیاز آن را با نسخه اصلی تعویض نمایند.

امیدواریم به کمک این مطلب مشکل فن لپ تاپ Dell شما رفع شود. خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

تعمیر فن لپ تاپ dell

تماس مستفیم با نمایندگی دل

سوالات متداول

آیا فن لپ تاپ دل قابل تعمیر است؟

بله بسته به علت مشکل می توان فن لپ تاپ دل را تعمییر یا تعویض کرد.

علت آسیب فن لپ تاپ دل چیست؟

علل رایج کار آسیب فن‌ها : فن‌ها یا دریچه‌های هوا مسدود شده، تجمع گرد و غبار روی دریچه‌ها یا فن‌ها و یا تهویه ناکافی است.

آیا می توانم فن لپ تاپم را خودم تمیز کنم؟

بله؛ می توانید از هوای فشرده برای تمیز کردن فن ها به راحتی استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)